Wyniki 18. Konkursu Wyspa Zagadek 2018
18. edycja konkursu WYSPA ZAGADEK 2018
Gdynia 6.09.2018
Informujemy, że zostały ogłoszone wyniki finałów krajowych 18. Ogólnopolskiego Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2018.
Konkurs WYSPA ZAGADEK 2017
Gdynia 5.09.2017
Informujemy, że w przyszłym tygodniu zostaną ogłoszone wyniki tegorocznego konkursu. Informacje dla laureatów o zakończeniu konkursu i wyjeździe do Szwecji zostaną wówczas wysłane do tych szkół, które zgłosiły uczniów do konkursu. Szkoły powinny przekazać oficjalne pismo laureatom.
Nagrodą dla laureatów jest wyjazd do Szwecji, do Ośrodka Doświadczeń i Kształcenia Twórczego Kreativum w Karlshamn.
Konkurs WYSPA ZAGADEK 2016
Gdynia 6.09.2016
Informujemy, że zostały ogłoszone wyniki tegorocznego konkursu. Informacje dla laureatów o zakończeniu konkursu i wyjeździe do Szwecji zostaną wysłane do szkół, które zgłosiły uczniów do konkursu. Szkoły powinny przekazać oficjalne pismo laureatom.
Nagrodą dla laureatów jest wyjazd do Szwecji, do Ośrodka Doświadczeń i Kształcenia Twórczego Kreativum w Karlshamn.
Konkurs WYSPA ZAGADEK 2015
Gdynia 26.05.2015
Informujemy, że po zakończeniu prac I etapu zostały wysłane do szkół informacje o kwalifikacjach uczniów do finałów krajowych tegorocznego konkursu.
Konkurs WYSPA ZAGADEK 2014
Informujemy, że wyniki 14. Ogólnopolskiego Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2014 zostaną ogłoszone do połowy września 2014. Informacje dla laureatów zostaną wysłane pisemnie do szkół, które zgłaszały uczniów do konkursu.
22.05.2014 Zostały wysłane do szkół informacje o kwalifikacjach do finałów krajowych 14. Ogólnopolskiego Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2014
Konferencja 13 Spotkania Autorskie
29.09.2013
Konferencja 13 Spotkania Autorskie pod tytułem:
Jak poruszyć umysły uczniów i nauczycieli, aby współpracowały?
W dniu 28 września 2013 ( sobota) w Szkole Podstawowej nr 9 w Sopocie (ul. Kolberga 15) odbyła się kolejna, w ramach cyklu Spotkań Autorskich, 13-ta konferencja: Jak poruszyć umysły uczniów i nauczycieli, aby współpracowały? w której uczestniczyli uczniowie, nauczyciele, rodzice, studenci i pracownicy naukowi.
HARMONOGRAM
9.30 -10.00 Rejestracja uczestników konferencji
10.00 – 10.05 Powitanie uczestników – prof. dr hab.Joanna Rutkowiak
Pierwsza część – wystąpienia:
10.05-10.25 Kiedy wiedza przeszkadza w twórczym myśleniu – wyniki międzynarodowych badań edukacyjnych. Marcin Karpiński – Instytut Badań Edukacyjnych Warszawa
10.25 – 10.50 Jak dziecko zaczyna pracować twórczo i odnajduje swój umysł w przygodzie jaką jest Konkurs Wyspa Zagadek – opinie uczniów, rodziców i nauczycieli. Marian Chwastniewski – STiE Wyspa Sopot
10.50 -11.10 Społeczności uczące się: od wspólnoty interesów do wspólnoty serc i umysłów – dr Wacław Idziak
11.10 – 11.30 Przerwa kawowa
11.30 -11.50 Jak poruszyć umysł dziecka pracując metodą 101 kroków w nauce czytania i pisania. Małgorzata Formella – Szkoła Podstawowa nr 9 Sopot
11.50 – 12.10 To samo, ale inaczej – zadania otwarte i doświadczenia, które uruchamiają różne obszary mózgu. Danuta Chwastniewska – STiE Wyspa
12.10 – 12.20 Wprowadzenie do prac warsztatowych i ich zasady, a następnie rozdanie zadań uczestnikom – Danuta i Marian Chwastniewscy STiE Wyspa
Druga część
12.30 -13.15 Warsztaty dla uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników naukowych.
13.15 – 14.00 Przerwa obiadowa
Trzecia część
14.00 -15.00 Prezentacja wyników prac zespołów, którą poprowadzili Danuta i Marian Chwastniewscy
15.00 – 15.45 Dyskusja powiązana z wnioskami płynącymi z zadań warsztatowych oraz z wiedzą jak uczyć w sposób przyjazny mózgowi.
Dyskusję poprowadziły prof. dr hab. Joanna Rutkowiak, prof. dr hab. Teresa Bauman oraz Marian Chwastniewski
15.45 – 16.00 Zakończenie konferencji
Konkurs WYSPA ZAGADEK 2012
XII OGÓLNOPOLSKI KONKURS TWÓRCZEGO UŻYWANIA UMYSŁU
WYSPA ZAGADEK 2012
Laureaci Ogólnopolskiego XII Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2012.
Stowarzyszenie Twórcze i Edukacyjne WYSPA, które wraz z Urzędem Miasta Sopotu jest organizatorem Ogólnopolskiego XII Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2012 informuje, że zostali wyłonieni laureaci finału krajowego w dwóch grupach wiekowych.
W roku 2012 otrzymaliśmy 840 zgłoszeń konkursowych, a do finałów krajowych zakwalifikowaliśmy łącznie w dwóch grupach wiekowych 92 uczniów z całego kraju.
Finały krajowe konkursu Wyspa Zagadek 2012 odbyły się 16 czerwca 2012 roku w Sopocie.
Większość zadań i zagadnień problemowych odnosiła się do wrażeń smakowych.
Nagrodą dla laureatów jest wyjazd do Szwecji, do Ośrodka Doświadczeń i Kształcenia Twórczego Kreativum w Karlshamn.
Organizatorzy prześlą pismo do macierzystych szkół, z których przyszło zgłoszenie do konkursu. Szkoły te następnie powinny przekazać oficjalne pismo laureatom.
W przesłanym piśmie znajdą się wszystkie informacje związane z zakończeniem konkursu i wyjazdem do Szwecji.
Lista laureatów Ogólnopolskiego XII Konkursu Twórczego Używania Umysłu Wyspa Zagadek 2012.
GRUPA STARSZA:
Szymon Kukliński – Szkoła Podstawowa nr 2 Kwidzyn
Katarzyna Sagowska – Szkoła Podstawowa nr 28 Gdynia
Aleksandra Stybor – ZKPiG nr 26, Gdańsk
GRUPA MŁODSZA:
Michalina Kruszyńska – Szkoła Podstawowa Gościcino
Mateusz Masłowski –Szkoła Podstawowa nr 46 Gdynia
Anna Sobczak – Szkoła Podstawowa nr 13 Gdynia
OPINIE LAUREATÓW O KONKURSIE:
Michalina Kruszyńska:
Pytania konkursowe bardzo mi się podobały i były bardzo pomysłowe. Niektóre wydawały mi się trudne, ale poszło mi chyba dobrze. Konkurs ten był dla mnie przyjemnym doświadczeniem. Na początku miałam dużą tremę, ale przemogłam strach i udało mi się napisać odpowiedzi.
Mateusz Masłowski :
Ucieszyłem się, że moja ciekawość do nauk ścisłych przydała mi się w rozwiązaniu niektórych zadań. Nie wiedziałem, że mam wyobraźnię na tyle dużą, by odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Anna Sobczak:
Kiedy pisałam pracę, nie byłam zestresowana. Pewnie dlatego, że uczestniczę w konkursie po raz drugi. Najwięcej czasu zajęło mi zadanie, żeby przemyśleć doświadczenie. Cytryna? Woda ? Talerz ? Nic mi to nie mówiło, ale przypomniałam sobie pewne doświadczenie i mogłam napisać odpowiedź. Nie spodziewałam się też, że zwykły kubek może mieć tyle różnych zastosowań. Cieszę się, że mogłam znów wziąć udział w konkursie, bo dla mnie nie jest to zwykły konkurs. To przygoda i podróż do świata swojej wyobraźni. Dzięki niemu można zobaczyć ile ciekawych rzeczy się w niej kryje…
Szymon Kukliński:
Konkurs był dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem. Podczas pisania tej pracy musiałem dokładnie zastanowić się, jaki smak tak naprawdę czuję, a w zadaniu 12 przypomniałem sobie czasy, kiedy byłem niejadkiem.
Katarzyna Sagowska:
Zanim zaczęłam rozwiązywać zadania bardzo się bałam, ale po przeczytaniu pytań stres odszedł w niepamięć. Pisząc odpowiedzi mogłam puścić wodze fantazji.
Aleksandra Stybor :
Pierwszy raz jestem na tym konkursie i byłam szalenie ciekawa jak będzie wyglądał finał i jakie będą pytania. Okazały się naprawdę interesujące i oryginalne. Bardzo podobało mi się zadanie, w którym trzeba było opisać swój ulubiony owoc nie używając określeń związanych ze smakiem.
Wyniki finałów krajowych XII Ogólnopolskiego Konkursu Twórczego Używania Umysłu WYSPA ZAGADEK 2012.
Liczba uzyskanych punktów uczestników podana jest według wzoru:
kod konkursowy. liczba punktów
(1. 40 – oznacza, że uczestnik o kodzie konkursowym 1 otrzymał 40 punktów)
Grupa starsza:
kod punkty
- 40
- 58
- 46
- 39
- 67 – laureat
- 46
- 45
- 57
- 44
10. 58
11. 47
12. 40
13. 48
14. 47
15. 47
16. 53
17. 68- laureat
18. 56
19. 57
20. 42
21. 53
22. 58
23. 57
24. 53
25. x
26. x
27. x
28. x
29. 54
30. 41
31. 57
32. 58
33. 43
34. 40
35. 44
36. 31
37. 68- laureat
38. 41
39. 26
40. 52
41. 26
42. 54
43. 50
44. 42
45. 68- laureat
46. 53
47. 10
48. 37
49. 38
50. 9
51. 49
52. 51
53. 58
54. 36
55. x
56. x
57. x
58. 55
59. 29
60. 28
61. 25
62. 30
63. 42
64. 41
65. 31
66. 45
67. 39
68. 24
69. 40
70. 37
71. 34
72. x
73. 39
74. 69 -laureat
75. 53
76. 17
77. 28
78. 39
79. 41
80. 69- laureat
81. 46
82. 35
83. 41
84. 46
85. 44
86. 48
87. 46
88. 39
89. 29
90. 47
91. 30
92. 37
93. 37
12. Spotkania Autorskie –
JAK ZADAWAĆ PYTANIA, ABY POBUDZIĆ MYŚLENIE DZIECKA, czyli pytanie jako przynęta dla rozwijającego się umysłu.
Konferencja z udziałem gości ze Szwecji poświęcona znaczeniu pytań w rozwoju dziecka.
ZAPISY DO 16.05.2012 DO GODZINY 12.00 NA ADRES
mail: wyspa44@gmail.com
Miejsce: Sopot, ul. Kolberga 15
Organizatorzy:
Urząd Miasta Sopotu;
Szkoła Podstawowa nr 9 w Sopocie;
Urząd Miasta Karlshamn – Szwecja;
Stowarzyszenie Twórcze i Edukacyjne Wyspa – Sopot;
Miejsce: aula III LO w Sopocie
13.00 – 13.15 rejestracja
13.30 Jak pracowaliśmy na poprzednich Spotkaniach Autorskich?
Wprowadzenie – Marian Chwastniewskim, STiE WYSPA, Sopot
13.40 Neurodydaktyka: Mózg ucznia miejscem pracy nauczyciela.
dr Marzena Żylińska, NKJO Toruń
14.25 Pytania
14.30 Jak zadawać pytania, aby nie wywoływać w uczniu postawy obronnej. Ewa Orłowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
15.15 Pytania
15.20 Uczenie się przez odkrywanie:
„Dobry początek to połowa roboty” oraz prezentacja pracy w szwedzkich szkołach.
Marian Chwastniewski, STiE WYSPA, Sopot
Nauczyciele ze szkół podstawowych w Karlshamn, Szwecja
15.50 Pytania
15.55 Przerwa kawowa
16.15 Prace warszatowe w zespołach:
JAK ZADAWAĆ PYTANIA, ABY POBUDZIĆ MYŚLENIE DZIECKA.
Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 9, Laboratorium Wyspa Odkryć.
17.00 Prezentacja rozwiązań wypracowanych w grupach.
Miejsce: Aula III LO w Sopocie.
17.30 Zakończenie i podsumowanie konferencji.
Miejsce: Aula III LO w Sopocie
(ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA!!!)
Na stronie www jest nowy silnik CMS dzięki czemu będziemy mogli na bieżąco informować o prowadzonych przez nas pracach.
STOWARZYSZENIE EDUKACYJNO – TWÓRCZE WYSPA
uzyskało tytuł MIEJSCE ODKRYWANIA TALENTÓW
przyznany przez MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ.
Linki do filmów na You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=-CV4p32G02s&feature=mfu_in_order&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=uzekkYoHLyE
http://www.youtube.com/watch?v=YOaTyZ0Pw_s
http://www.youtube.com/watch?v=-cIcdlc_XgQ&feature=BF&list=UL8mfTwIPzMME&index=4
Program X Spotkań Autorskich – KSZTAŁCENIE RÓWNOLEGŁE
Miejsce: Laboratorium Wyspa Odkryć – Sopot ul. Kolberga 15
Termin: 10.12.2010
– 15.30 Przywitanie uczestników.
prof. dr hab. Joanna Rutkowiak i Marian Chwastniewski
– 15.35 Krótka historia czyli o jubileuszu Spotkań słów kilka.
prof. dr hab. Joanna Rutkowiak i Marian Chwastniewski
– 15.45 10 lat Konkursu WYSPA ZAGADEK
Jak próbowałem wybić dziurę w murze albo o mojej próbie (r)EWOLUCJI w nauczaniu na odległość.
Marian Chwastniewski
– 16.15 Parę refleksji o drogach dziecka do uczenia się w konkursie WYSPA ZAGADEK.
Prof. dr hab. Teresa Bauman
– 16.30 – Autorski projekt w nauczaniu zintegrowanym. Historia projektu edukacyjnego „ Był sobie król”.
Małgorzata Formella
– 17.00 Autorska metoda 101 kroków w nauce czytania – jej główne założenia.
Danuta Chwastniewska
– 17.30 Jak uczniowie Szkoły Podstawowej w Skrzeszewie uczyli się i uczą się na zajęciach w Laboratorium Wyspa Odkryć.
Monika Łajming
– 18.00 Panel dyskusyjny. Innowacje pedagogiczne w nauczaniu w szkole podstawowej. Panel dyskusyjny prowadzą prof. dr hab. Teresa Bauman i Marian Chwastniewski.
– 19.15 przedstawienie wyników prac
– 20.00 podsumowanie – prof. dr hab. Joanna Rutkowiak i prof.dr hab. Teresa Bauman
–20.20 zakończenie konferencji
2.12.2010
Wpis Marzeny Reszke, która współpracuje przy tworzeniu programu Wyspy Odkryć.
Laboratorium Edukacyjno- Twórcze Wyspa w Sopocie do którego przyjeżdżaliśmy przez kilka lat jest dla nas radosną przystanią. Możemy tu, jako rodzina edukująca dzieci w systemie poza szkołą, realizować i badać swoje pomysły, które zrodziły się w domu, uczyć się zgodnie z naszymi stylami nauki, odkrywać wiedzę w aktywny sposób oraz spotkać i poznać ciekawych ludzi z różnych krajów.
W ciągu kilku lat współpracy ze Stowarzyszeniem Twórczym i Edukacyjnym Wyspa mieliśmy okazję:
- brać udział w zajęciach i warsztatach dla dzieci
- tworzyć warsztaty dla dzieci
- brać udział w wycieczkach do Szwecji do Kreativum
Tak oto moi chłopcy wspominają działalność w Laboratorium Wyspa:
Adam Reszke:
Gdy jesteśmy w Laboratorium Wyspa zawsze lubię układać wnętrzności człowieka, bawię się kulą z piorunkami a kulką ze sznurkami szukam dróg na skróty.
Czasami przyjeżdżam do Laboratorium z własnymi eksperymentami. Gdy przychodzi nam coś na myśl w domu Grześ to robi, mama później sprawdza, a potem bawimy się w to, ile chcemy. Następnie przyjeżdżamy z tym do pana Mariana Chwastniewskiego.
W Eksperymentarium w Sopocie pokazywaliśmy te doświadczenia innym dzieciom. Pokazywałem tam doświadczenie z prądem, łączyłem obwód elektryczny. Podobały mi się tam także eksperymenty których my nie robiliśmy. Pan Borys Semenowicz pokazał nam jak uruchomić silnik elektryczny, czy bawiliśmy się piorunami. Pioruny przepalały kartkę, która później wyglądała jak szwajcarski ser.
Jednak najbardziej podobały mi się zajęcia z dziewczynami z dalekich krajów. Zdziwiło mnie, że w krajach bardzo dalekich są podobne do naszych przysłowia. Wszędzie, nawet w Japonii występuje przysłowie: jak sobie pościelisz tak się wyśpisz. Razem z bratem przedstawiliśmy zagadkę do tego przysłowia przy użyciu koca. Japonka zgadła pierwsza przysłowie. Podobały mi się także zajęcia ze światłem i cieniem. Najbardziej podobała mi się zagadka, którą przygotowała Japonka. Stała za białą podświetloną kurtyną i z jej ruchów trzeba było zgadnąć co robi. Należało zgadnąć, że ubiera kimono. Dziwne było, że jedna z dziewczyn nie mogła zdjąć chusty, bo nie pozwalało jej na to prawo z jej kraju. U nas nie ma takiego prawa.
Grześ Reszke:
Pamiętam do dziś maszynę na refleks. Gdy zapalała się lampka czerwona należało wcisnąć przycisk, a kiedy zabrzmiał dźwięk należało wcisnąć drugi przycisk. Miałem dobry wynik.
Pamiętam też rurę podłączoną do pompy próżniowej. Piórko i guma spadały jednocześnie gdy wypompowywano powietrze.
Nigdy nie zapomnę podsłuchu. Można nim było podsłuchiwać nawet przez ścianę. Podsłuchałem panie sprzątaczki. Lubię bawić się kulą świecącą. Gdy dotykam jej językiem to czuję smak metaliczny.
Gdybym mógł zostać w Laboratoriumm Wyspa cały dzień to szukałbym tak długo urządzenia do podsłuchu, aż bym je znalazł.
20.11.2010
W dzisiejszej Gazecie Wyborczej znajduje się artykuł Pani Romualdy Faron poświęcony Konkursowi Wyspa Zagadek pod tytułem „Konkurs dla bystrych i kreatywnych”
Od dziesięciu już lat uczniowie klas szóstych i pierwszych gimnazjalnych biorą udział w konkursie, który rozwija dar obserwacji i wyzwala chęć odkrywania rzeczy nowych i niezwykłych. Jego autorem jest Marian Chwastniewski.
Marian Chwastniewski to wieloletni nauczyciel i oddany młodzieży wychowawca. Opiekę naukową nad konkursem objęła prof. UG dr hab. Teresa Bauman.
Dziesięć lat pracy wypełniały bardzo liczne spotkania organizatora z młodzieżą, warsztaty i wykłady dla uczniów, nauczycieli, rodziców, indywidualne i zbiorowe wymiany doświadczeń.
W gościnnych progach SP nr 9 w Sopocie uczniowie mogli do woli, poprzez doświadczenie, odkrywać arcyważne zjawiska fizyczne, badać świat dźwięków czy smaków.
Trud uczniów jest sowicie wynagradzany. Laureaci finałów krajowych wypływają promem STENA LINE do szwedzkiego Ośrodka Doświadczeń i Kształcenia Twórczego „KREATIVUM” w Karlshamn.
Te wyprawy nie są zwykłymi podróżami (jako opiekun moich uczniów-laureatów odbyłam ją w 2008 r.).
Statek spokojnie pruje fale, a oni – dumni zwycięzcy rozpoczynają realizację marzeń konstruktorów i architektów – ze słomek, patyczków i klocków wznoszą gigantyczne, wspaniałe podziwiane przez dorosłych pasażerów budowle.
„Kreativum” natomiast to miejsce naprawdę szczególne.
Tam właśnie można być drwalem i żeglarzem i kosmonautą. Tam też widać najbardziej, że w naturze dziecka jest bycie twórcą i wynalazcą, że ono samo pragnie poszukiwać nowych sposobów działania.
Po 10 latach funkcjonowania konkursu w ogólnopolskim kalendarzu imprez rzec można, że jego uczestnicy potrafią wytyczać własne cele, mądrze przezwyciężają przeszkody, dzielnie znoszą porażki. Potrafią pracować dużo i wytrwale.
Potwierdzeniem może być los edukacyjny sześciorga laureatów z SSP nr 28 w Gdyni. Są oni studentami renomowach uczelni bądź prymusami w szkołach gimnazjalnych i licealnych.
Romualda Faron – nauczycielka języka polskiego w SP 28 w Gdyni.